پیشگیری از اعتیاد در خانواده | خانواده چه می تواند بکند؟

blank**خیلی خوشحالم میکنی آخر مطلب نظرت رو بگی. مرسی 😉

خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان عاملی مهم و انکار ناپذیر محسوب می‌شود. سلامت خانواده و به کارگیری سبک‌های فرزندپروری صحیح در رشد و پرورش فرزندان سالم، نقش اساسی دارد. اینکه عوامل ژنتیکی و ذاتی هر فرد تعیین کننده روند زندگی او خواهد بود …

خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان عاملی مهم و انکار ناپذیر محسوب می‌شود. سلامت خانواده و به کارگیری سبک‌های فرزندپروری صحیح در رشد و پرورش فرزندان سالم، نقش اساسی دارد. …
خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان عاملی مهم و انکار ناپذیر محسوب می‌شود. سلامت خانواده و به کارگیری سبک‌های فرزندپروری صحیح در رشد و پرورش فرزندان سالم، نقش اساسی دارد. اینکه عوامل ژنتیکی و ذاتی هر فرد تعیین کننده روند زندگی او خواهد بود، درست است اما باید توجه داشت که عوامل محیطی به ویژه خانواده مهم ترین و اصلی ترین نقش را در بروزاعتیاد دارند. چرا که خانواده اولین اجتماعی است که افراد وارد آن می‌شوند و از آن‌ها یاد می‌گیرند. به همین دلیل والدین و اعضای خانواده باید برای صحت و سلامت جسمانی، روانی و هیجانی سایر اعضا، سطح آگاهی خود را بالا ببرند. یکی از بهترین راه های برای پیشگیری از اعتیاد دریافت مشاوره خانواده از یک فرد متخصص در این زمینه می باشد.

برای پیشگیری از اعیتاد عوامل خانوادگی موثر را در نظر بگیرید

برای پیشگیری از اعتیاد در جوانان و به ویژه نوجوانان، باید بدانیم که چه عوامل فردی،خانوادگی و اجتماعی باعث ایجاد گرایش این قشر به اعتیاد می شود. در اینجا به چند مورد از علل خانوادگی می‌پردازیم:

۱٫ پیشگیری از اعتیاد در خانواده | کمبود محبت در خانواده

هنگامی که نیازهای عاطفی و نیاز به محبت در افراد توسط خانواده و اطرافیان ارضا نشود، فرد مجبور به ارضای این نیاز از طریق سایرین می‌شود. به همین دلیل ممکن است به سمت کسانی دست دراز کند که او را به سمت اعتیاد منحرف می‌کنند.

۲٫ پیشگیری از اعتیاد | تبعیض بین اعضای خانواده

این کار، خود به تنهایی یکی از مهم ترین عواملی است که فرد را برای جبران کمبود و احساس حقارت خود، به سمت مصرف مواد مخدر می‌کشاند. برای اطلاع کامل از عوامل بروز اعتیاد به مواد مخدر می‌توانید به مقاله علل گرایش به اعتیاد مراجعه کنید.

۳٫ پیشگیری از اعتیاد در خانواده | محدود کردن فرزندان

همان طور که آزادی بیش از اندازه می‌تواند برای فرزندان مخرب باشد، محدود کردن بیش از اندازه نیز همان قدر آن‌ها را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد. به صورتی که فرد برای جبران نیاز آزادی خود و اثبات استقلالش، در دام اعتیاد می افتد.

پیشگیری از اعتیاد در خانواده

تحقیقات انجام شده روی عوامل مقاوم سازی نوجوانان نشان داده است که ارتباط مؤثر و سازنده بین والدین و فرزندان تا حد زیادی در پیشگیری از اعتیاد موثر هست. در صورتی که خانواده محیطی صمیمی و سرشار از امنیت روانی را فراهم کرده باشد، فرزندان نیز در ارتباط با بحران‌ها به صورت خلاقانه و با صبر و تحمل بیشتری برخورد می‌کنند.

رعایت نکات تربیتی در رابطه های خانوادگی در پیشگیری از اعتیاد اهمیت بسزایی دارد. خانواده‌هایی که علاوه‌ بر حمایت از فرزندان آن‌ها را مستقل بار می‌آورند، موجب تشویق آن‌ها برای رعایت مقررات و خودکنترلی می‌شوند. باید بدانید که پیشگیری از اعتیاد حتی از ترک متادون نیز کار راحت تری می باشد.

راه‌کارهای پیشگیری از اعتیاد

۱- والدین باید برای پیشگیری از اعتیاد ، ارتباط با فرزندانشان را بهتر کنند و به آن ها استقلال در تصمیم گیری مسائل شخصی شان را بدهند.

۲- پایه های اعتقادی فرزندانتان را محکم کنید و آنها را با عوارض اعتیاد آشنا کنید.

۳- از بحث و مجادله بین شما و فرزندتان جلوگیری کنید.

۴- در موقعیت‌های شغلی، تحصیلی و بحرانی از ان‌ها حمایت کنید و مهارت‌های حل مسئله را از قبل به آن‌ها آموزش دهید. برای اطلاع از مهارت‌های حل مسئله کلیک کنید.

۵- همه خواسته های فرزندان را نباید بی چون و چرا برآورده کرد. اجازه دهید فرزندان سختی و مشکلات زندگی را کمی احساس کنند. تا بتوانند زمانی که در اجتماع با مشکلی روبه رو شدند، با آن مقابله کنند.

۶- باید نواقص فردی و اجتماعی فرزندان تان را به آنان تذکر دهید تا کمبودهای دوران کودکی خود را به دوران بزرگسالی منتقل نکنند و برای رفع عیوب خود تلاش کنند.

۷- در رابطه با تاثیر خانواده در پیشگیری از اعتیاد تبعیض قائل نشدن بین فرزندان یکی از راه های موثر است.

۸- نسبت به رفع‌ نیازهای مالی کودکان و نوجوانان توجه کافی را داشته‌باشید و مهارت‌های مدیریت مالی را به آن‌ها آموزش دهید.

۹- بر وضعیت تحصیلی و شغلی فرزندانتان نظارت کنید و به آن ها در موقع ترک تحصیل و موارد مشابه آن توجه کنید.

۱۰- نسبت به علائم اعتیاد هشیار باشید و به تغییرات رفتاری فرزندانتان توجه کنید.

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

blankشاید از اینا هم خوشت بیاد 😉